Zet je maar schrap

stap 1:
Realiseer je dat er een hoop concurrentie is op het internet.
De dagen van (dat mensen dachten) ´dat doe je even´ zijn over.
een geslaagde website met een aantal bezoekers per dag vergt een hoop inspanning.
Realiseer ook dat je concessies moet doen mbt. het ontwerp van de site.
Een strategie moet je tot het eide toe doorvoeren anders werkt het niet.


stap 2: [paar dagen/week minder intensief]
Er zijn verschillende methoden om je website te promoten.
Bij de belangrijkste heb je zowiezo een lijstje keywords nodig.
Keywords zijn combinaties woorden waarop je denkt dat klanten je zoeken.
Meestal zoeken mensen op 2 en in toenemende mate 3 woorden in zoekmachines.
Begin dan ook met anderen vragen hoe ze je zouden zoeken.
Als dat is via een zoekmachine, vraag op welke woorden ze je zouden zoeken.
noteer ook vb. ´ik zou kijken in de gouden gids´, vraag waar en hoe
Zelf kan je hier een idee over hebben, maar vraag je klanten/vrienden etc.


stap 3: [paar dagen/avonden intensief]
Zoals je merkt komen we nog niet eens aan de praat over hoe een website eruit komt
te zien.
Het gaat er eerst alleen maar over ´hoe bereik ik mijn publiek´
Nu is het een kwestie van de zoektermen uitbreiden en selekteren.
Bekijk het aantal keren waarop een woord gezocht wordt, je krijgt hier ook suggesties
en synoniemen van woorden,
en hoeveel resultaten je krijgt op google.
deel dit met elkaar, dan krijg je een idee van de concurentie op die zoektermen.
Dit is een beetje droog berekenend werk maar is noodzakelijk.

Markeer de woord(kombinaties) die een lage concurentie hebben en toch sterk relevant,
en de woorden ongeacht de concurentie gewoon belangrijk zijn voor je product.
Vuistregel: de eerste gebruik je in je website teksten en de tweede in evt. betaalde
reklame.


stap 4: [laat even doen, loont zich niet zelf te doen]
vraag een domein aan.
het domein bevat liefst ook keywords (kleding.nl).
Schrijf een voorpagina over je bedrijfje, met een foto.
maar een pagina met links naar andere websites.
Zet niet op je pagina ´under construction´ ofzo.
Laat even een paginatje neerzetten met een linkpagina.
Installeer meteen een bezoeker-teller.
meten is weten, echt waar.


stap 5: [meerdere dagen/hoop avonden intensief]
UPDATE:
gebruik www.farspread.com/ om links mee te verzamelen
dit scheelt u een hoop tijd!

(en hier volgt dan wat je voordat farspread bestond allemaal moest doen)
installeer googles toolbar in je browser.
begin nu alvast links aan te vragen en uit te wisselen met sites,
waarvan je toolbar een zo hoog mogelijke pagerank geeft.
zoek op de keywords in google, vind sites/gidsen over hetzelfde onderwerp,
schrijf een emailtje met dat je graag een link uitwisselt,
of graag vermeld wilt staan in (vb in het geval van een internetgids)
vermeldt ten minste:
- jouw link in de vorm ´www.jouwdomein.nl/´
- een linktekst met een combinatie van keywords (je bedrijfsnaam is onbelangrijk)
- een beschrijving van wat je doet/levert
- je naam etc.
- de lokatie van je linkpagina en dat diegene vermeldt staat,
maar na vb 2 weken wordt weggehaald als die niet teruglinkt.
hou dit bij in een excel file.
jij plaatst een link op jouw linkpagina, en een andere site linkt terug naar jou.
linkt die niet na de zoveel tijd terug, haal de link weg.
Je kunt ook links kopen met een advertentie/zoekertje op een grote internetmarktplaats,
of artikelen schrijven met links naar je site erin verwerkt, ofjezelf noemen met
link in forums.
Vergeet niet je site te vermelden in drukwerk, op je winkel, kaartje, dagblagadvertentie,
persbericht.
Ga je niet lopen aanmelden/submitten bij zoekmachines, helpt niet, is zelfs controproductief


stap 6: [paar avondjes, laat anders even doen door iemand die leuk schrijft, let
op leidraad]
Schrijf teksten met die keyword(combinaties), met als leidraad:
- thematiseer(groepeer) de woorden in de gedeelten die je op de site wilt hebben.
- woorden moeten in de titel voorkomen liefst bij elkaar aan het begin.
- vetgedrukte inleiding van je tekst met zelfde eis.
- een body tekst waarin je de woorden slim herhaalt.
- ook (vooral) productpaginas en -beschrijvingen worden volgestopt met keywords.
- paginanamen bevatten liefst/zeker ook keywords (jasje.html)
- de keywordcombinaties moeten veel voorkomen, je kunt dit in procent meten,
probeer op ca. 1-3percent uit te komen (best veel)
Het wordt al duidelijk dat er een hoop tekten komen op de website.
Helaas dus geen flashintro op plaatje, de intropagina staat juist vol met tekst.


stap 7 [avondje en wat emailtjes en offertes verder]:
Bedenk een aantal gedeelten/paginas/functies die je site zal hebben.
een functie hebben we al, een linkpagina.
Populair is vb. om te kiezen voor een mogelijkheid tot inschrijven voor een nieuwsbrief.
Zo kan je klanten achteraf terughalen en tot koop aanzetten.
Ook dingen als een blog of forum zijn interessant, laat klanten meningen geven,
schrijf zelf af en toe stukjes, ge inhoud maakt je interessant voor zoekmachines.
Gebruik de ervaring opgedaan bij het links aanvragen, wat doen anderen?


stap 8: [ok je hebt programmas die wat inelkaar kliederen, geloof me, niet doen,
huur in]
hehe pff, nu kan je gaan denken in de termen van layout etc. voor je site.
Wat vind ik mooi en wat past bij mij.
je kunt vb een graficus vertrouwen een ontwerp te maken naar de stijl van het bedrijf,
en dan een webbouwer vragen dat te ´html`en´, om te zetten in iets voor het internet.
Het is belangrijk dat dat de graficus zich bewust is van de teksten die op de paginas
komen,
en dat het html gedeelte liefst met de hand gecodeerd wordt.
Geeft de opdracht dat het lijstje keywords ook verwerkt wordt in de verborgen gedeelten
van de site.
publiceren maar.


stap 9: [avondje, met pro advies]
Zet een campagne op in google met die keywords waarvoor de concurrentie te hoog is.
Je redt het niet tegen grote sites om een positie/verkeer te krijgen uit zoekmachines.
Stuur ze naar een aparte pagina op je site met die keywords (landingpage),
zodat je in je bezoekerteller precies kunt zien dat het betaalde bezoekers waren.
Ok je betaalt iets voor bezoekers maar het is het zeker waard.
zet je campagne professioneel op in google anders verlies je geld.


Laat ze maar komen nu.

Je moet eigenlijk af en toe even proberen links los te krijgen van andere sites,
bedacht zijn op veranderingen in je publiek en wat gezocht wordt,
regelmatig je site vernieuwen en uitbreiden.
Wees flexibel met de markt.

2006-10-01

 
.